Profile. Issues in teachers` professional development Vol.19 No.2

Profile. Issues in teachers` professional development Vol.19 No.2

The quote from Canagarajah shows the situation most academic journals have recently been going through in developing countries. In the Colombian scenario, academic publications like PROFILE are being demanded to comply more and more with regulations emanating from Colciencias, the Colombian research agency in charge of the classification of the scientific journals edited within the country (Colciencias, 2010, 2016). Its latest rules have relied heavily on JeR (Journal Citation Reports, led by Thomson) and SJR (Scientífic journal Ranking, managed by Scopus) and, to a lesser extent, on the hs index (h5). The changes introduced in the national policies are based on the need to measure the impact of the national scientific production and to increase its acknowledgment in the international picture. The h5 index examines the number of citations made per article in a period of 5 years using Google Scholar and measures researchers and journals impact. To our surprise, two local initiatives, Redalyc (Red de Revistas Científicas de America Latina y el Caribe, España y Portugal) and SCiELO (Scientific Electronic Library Online), created and led in the Latin American región, have not been given the same role in defining the classification of journals. Colciencias is more inclined to accept the standards born in the heart of the West, which is to say within the Americo- European boundaries. Colciencias (2016) has eagerly tried to align the measurement of Colombian research and journal impact to international standards. In the words of Colciencias, the idea is to gain robustness, reliability, and the appropriation of the production of knowledge in the many different disciplines. However, we do not understand why the peculiarities of journals from humanities and social sciences are not taken into consideration when deciding upon the databases and indexing systems that serve as reliable and appropriate for evaluation purposes.  
Contenido 
Editorial Temas de docentes investigadores 
Re-caracterización de la indagación narrativa de los docentes como desarrollo profesional Paula R. Golombek & Karen E. Johnson _ University of Florida, Gainesville, Estados Unidos & The Pennsylvania State University, State College, Estados Unidos Lenguaje formulaico y peticiones en inglés: formulación apropiada en el momento oportuno Gerrard Mugford - Universidad de Guadalajara, Guadalajara, México La identidad de profesores de secundaria de inglés como lengua extranjera y sus emociones acerca de los requisitos de lengua Julio César Torres-Rocha - Universid¡{d Libre, Bogotá, Colombia Incremento de la producción oral de aprendices de inglés como lengua extranjera en una escuela pública mediante el aprendizaje basado en proyectos Ady Marcela Vaca Torres & Luis Fernando Gómez Rodríguez - Colegio Virginia Gutiérrez de Pineda, Bogotá, Colombia & Universidad Pedagógica Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia Entendiendo los procedimientos alternativos de valoración de desempeño en un sistema de evaluación cualitativo Javier Rojas Serrano - Centro Colombo Americano, Bogotá, Colombia Las estrategias retóricas, metacognitivas y cognitivas en ensayos escritos por futuros profesores Claudia Diaz Larenas, Lucía Ramos Leiva, & Mabel Ortiz Navarrete - Universidad de Concepción, Concepción; Universidad de Antofagasf~ Antofagasta; & Universidad Católica de la Santísima Concepción, Concepción; Chile 101 Mejoramiento de las estrategias de aprendizaje y desempeño en inglés de profesores en formación en idiomas a través del modelo académico-cognitivo Y basado en tareas para el aprendizaje de lenguas Maria Eugenia Guapacha Chamarra & Luis Humberto Benavidez Paz - Universidad del Valle, Cali, Colombia 121 El papel crucial de los actores educativos en la apropiación de la política lingüística: un estudio de caso Osear Peláez & Jaime Usma _ Universidad Católica Luis Amigó, Medellin, Colombia & Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia Transformando prácticas y promoviendo empoderamiento en los estudiantes de inglés como lengua extranjera: aprendizaje colaborar desde un enfoque dialógico Janetn Juliana Contreras León & Claudia Marcela Chapetón Castra - CoLegio Bravo Páez IED, Bogotá, Colombia & Universidad PedagógicaNacional, Bogotá, CoLombia Factores motivan tes y desmotivantes identificados en estudiantes con inteligencia emocional baja a participar en actividades orales Mariza G. Méndez López & Moisés Bautista Tun - Universidad de Quintana Roo, Chetumal, México 
Temas de nuevos docentes investigadores 
Identificación de creencias de docentes en formación sobre la enseñanza de inglés como lengua extranjera y sus posibles cambios Sergio Andrés Suárez Flórez & Edwin Arley Basto Basto - Universidad de Pamplona, Pamplona, Colombia
Temas basados en reflexiones e innovaciones 
Uso estratégico de metodologías meta-cognitivas de compresión lectora Juan David Gómez González - Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia 
fundamentos para el diseño de un currículo que incorpora la música y el arte dramático en la enseñanza de inglés a niños Mónica Rodríguez-Bonces - Universidad de la Sabana, Chía and Pearson Education, Bogotá, Colombia Accumulative index of published articles in PROFILE vol. 19 (2017) Guidelines for Contributors Publication Ethics and Publication Malpractice Statement 

  • FOR000000 ESTUDIO DE IDIOMA EXTRANJERO > General
  • CJ
  • Lingüística y Lenguas